Virtuális Asszisztensek
hvg.hu
cikk
Az atipikus munkalehetőségek említésekor leggyakrabban valamilyen informatikai, programozói, gépírói, vagy adatbázisokat feltöltő munkakörök kerülnek szóba. Külföldön már teljesen természetes és elfogadott távmunka lehetőség a távasszisztens, más szóval virtuális asszisztens munkakör.
Az angol Virtual Assistant (VA) kifejezés magyar megfelelője:
távasszisztens, vagy virtuális titkárnő. Ebben a munkakörben általában magas
szinten képzett (titkársági, irodavezetői gyakorlattal rendelkező) szakemberek
távoli helyről, szatellit irodából, esetleg otthonunkban kialakított irodából
irányítva végeznek munkát, nem ritkán régiós, vagy akár kontinensnyi
távolságból szolgálva ki ügyfeleiket.
A távasszisztensi feladatokat - mint bármilyen távmunkát -, akár munkaviszony
keretei között, akár vállalkozóként is lehet végezni. Ritkábban fordul elő,
hogy egy hivatal, vállalat, intézmény vagy cég székhelyétől, telephelyétől
távol eső helyen keres alkalmazottat a titkársági, és a back office feladatok
ellátására.
A virtuális asszisztensek általában vállalkozóként, több vállalkozó, vállalat
részére végeznek szolgáltatásokat. Ügyfeleik többnyire olyan mikro, és kis
vállalkozások, melyeknek nem éri meg, vagy jelentős anyagi terhet jelent a
külön iroda, és a külön irodai személyzet fenntartása.
A virtuális asszisztensek hasonló munkát végeznek, mint a hagyományos
munkahelyen, hagyományos körülmények között dolgozó kollégáik: Kapcsolatot
tartanak az üzleti partnerekkel, ügyfelekkel, intézik a levelezést, kezelik az
érkező, és a kimenő postát. Telefonon felvilágosítást adnak (akár több nyelven
is,) találkozókat, esetleg rendezvényeket szerveznek, elektronikus
kiadványokat, prezentációkat, üzleti leveleket készítenek, vagy készítenek elő.
A virtuális asszisztensek telefonon és e-mailben folyamatosan tartják a
kapcsolatot megbízóikkal, tájékoztatják őket az eseményekről, rendkívüli
történésekről. Napjainkban az IRC, VOIP, vagy VPN technológián alapuló
megoldások minimalizálhatják a kommunikáció költségeit.
Virtuális asszisztensek segítségével a kisebb cégek vezetői tehát az idejüket,
és energiájukat olyan ügyek intézésére fordíthatják, ahol személyes jelenlétük
elengedhetetlen. Elképzelhető a virtuális asszisztencia keretében nyújtott
exkluzív szolgáltatásként az is, hogy a távasszisztens olyan irodahelyiséget
bérel, ahol a megbízók igényes körülmények között, teljes körű, professzionális
kiszolgálással bonyolíthatják le üzleti megbeszéléseiket is. E megoldásnak az a
lényege, hogy az irodabérletért alkalmanként a tényleges használatnak megfelelő
időtartamra kell megfizetniük az iroda bérleti díját. A helyiség
kihasználtsága, az üzemeltetés maximális hatékonysága a távasszisztens érdeke,
és felelőssége.
Bizalmi kérdés
Nyugat-Európában ez a tevékenység elismert,
jövedelmező, és nagy megbecsültségnek örvend. Magyarországon jelenleg még nem
találtak minden esetben egymásra a szolgáltatásokat nyújtó távasszisztensek, és
a fizetőképes keresletet támasztó vállalkozások annak ellenére, hogy a megoldás
alkalmazása komoly üzleti lehetőséget rejt magában.
A távoli helyről történő munkakapcsolat alapvetően bizalmi kérdés. Ennek
Magyarországon még nincsen kialakult hagyománya, kultúrája. Sok esetben az
elszámolási viták gátolják a munkavégzésnek, munkaszervezésnek, és
együttműködésnek ezt a formáját.
Külföldi példák azt mutatják, hogy a vállalkozók elfogadják a megbízottak
óradíj alapú elszámolását, a felmerülő költségekről nem kérnek tételes
elszámolást, azt általában nagyjából a bruttó munkadíj 15 -20 százalékában
határozzák meg.
Magyarországon legtöbbször a teljesítmény alapú elszámolást alkalmazzák a
megbízók, azonban az egységes normarendszer alkalmazásának hiánya, gyakorta
túlzott elvárásokat eredményez a távasszisztenciát szolgáltatókkal szemben. El
kell ismerni azonban, hogy számos alkalommal a virtuális asszisztens
felkészültsége, tudása, az irodai tapasztalat hiánya okoz feszültséget a
szolgáltatás megrendelőjével. Érdemes tehát az együttműködés során részletesen
meghatározni a szolgáltatás tartalmát, az elvárásokat, a munkavégzés
költségeinek elosztását, és meghatározni az elvégzett munka vagy szolgáltatás
garantált ellenértékét.
Pályakezdőként, munkatapasztalat nélkül tehát nem érdemes ilyen vállalkozásba
fogni. Akinek azonban megfelelő a felkészültsége, vannak irodai ismeretei,
annak jó esélyei lehetnek a virtuális asszisztencia területén.
Déri Tamás